Παρακινητές διεθνούς εμπορίου και ΕΕ, οι δυνάμεις εντός και εκτός χωρών
Παρακινητές διεθνούς εμπορίου και ΕΕ, οι δυνάμεις εντός και εκτός χωρών
Παρακινητές διεθνούς εμπορίου και ΕΕ, οι δυνάμεις εντός και εκτός χωρών
Ένας τεράστιος αριθμός επιχειρήσεων από όλη την Ευρώπη δραστηριοποιείται μέσα στην ΕΕ (είτε μικρο-μεσαίες είτε μεγάλες εταιρίες) απολαμβάνοντας έτσι τα όποια κίνητρα και πλεονεκτήματα έχει να προσφέρει αυτή η ελεύθερη αγορά. Αυτά τα κίνητρα δεν είναι απλά ρευστά και τυχαία, είναι καταγεγραμμένα στην επιστημονική λογοτεχνία που περιστρέφεται γύρω από τις ΜΜΕ και μεγάλες επιχειρήσεις και με πάρα πολλά άρθρα στην πλάτη ης έχει πολλά να μας πει, πχ γιατί εταιρίες επιλέγουν συγκεκριμένες στρατηγικές και διόδους στο διεθνή στερέωμα, έστω και λιγότερο όσον αφορά τις ΜΜΕ στην Ελλάδα.
Μια μελέτη που θεωρώ πολύ ενδιαφέρουσα είναι η διαφορά μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών κρατικών κινήτρων (home and host country motivators) οι οποίοι με βάση την δράση τους μπορούν να παροτρύνουν μια επιχείρηση να κινηθεί εκτός ΕΕ η εντός. Το γιατί μια επιχείρηση να κινηθεί εκτός ΕΕ είναι μεγάλη ιστορία και δεν μας αφορά αυτή την στιγμή, το μόνο που μπορούμε να δούμε είναι κάποια παραδείγματα όπως καλύτερη φόρο ελάφρυνση, φτηνό εργατικό δυναμικό κλπ , αλλά και αρνητικά παραδείγματα όπως πολιτική αστάθεια, γραφειοκρατία, κόστος συναλλάγματος κλπ .
Μερικά λοιπόν από αυτά τα κίνητρα, που θεωρώ ενδιαφέροντα για κάθε έμπορο και ακαδημαϊκό να γνωρίζει, είναι τα εξής….το υπερβολικό stock (όπως και η πολύ μεγάλη ικανότητα παραγωγής), δηλαδή όταν δεν έχουμε πουλήσει όλο μας το προϊόν στην εσωτερική αγορά, είναι άκρως συνδεδεμένο με κινήσεις εκτός συνόρων και εντός ΕΕ αλλά όχι μακριά.
Σε αντίθεση με κίνητρα όπως κάποιο συγκεκριμένο πλεονέκτημα τις εταιρίας (competitive advantage) το οποίο συνδέεται πιο πολύ με κινήσεις εκτός ΕΕ και πιο ριψοκίνδυνες, όπως και οποιαδήποτε άνοδος σε ποιότητα ή έλεγχος (quality control). Άλλα κίνητρα που πιέζουν προς το εξωτερικό αλλά με λιγότερο ρίσκο είναι, πχ, η περίπτωση ενός ανταγωνιστή να ξεκινήσει να εξάγει, η να έχει κορεστεί η τοπική αγορά.
Όλα αυτά τι σημαίνουν για τους δικούς μας επιχειρηματίες; το να διευρύνουν ορίζοντες είναι κρίσιμο για μια εταιρία, μικρή η μεγάλη, και το να δει κανείς τι κάνει κάθε εταιρία και να κινείται αναλόγως και να δομεί μια στρατηγική μπορεί να είναι το κριτήριο που θα την αλλάξει από παθητική σε ενεργητική.
Πολλές φορές ο επιχειρηματίας δρα με βάση την εμπειρία του και όχι τα δεδομένα και αρκετές φορές με βάση τον χαρακτήρα του και μόνο. Καλώς η κακώς όμως αυτός είναι που θα δέσει την επιχείρηση και θα δημιουργήσει τις βάσεις για μια πετυχημένη στρατηγική.
Γνωρίζοντας έτσι πως δρα και πως θα μπορούν να στοχεύουν σε συγκεκριμένες ενέργειες και να βλέπουν πιο μακροπρόθεσμα. Η εταιρία είναι μια ζωντανή οντότητα που μεταλλάσσεται με τον χρόνο και θέλει παρακολούθηση συνέχεια, η στρατηγική είναι η κατεύθυνση της και τα κίνητρα είναι τα ερεθίσματα της.
Facebook Comments