Πάνω από τα $50 το αργό – 1η φορά μετά από 6 μήνες
Πάνω από τα $50 το αργό - 1η φορά μετά από 6 μήνες
Πάνω από τα $50 το αργό - 1η φορά μετά από 6 μήνες
Πάνω από το όριο των 50 δολαρίων ανά βαρέλι βρέθηκε σήμερα το πετρέλαιο για πρώτη φορά μετά από έξι μήνες.
Η βαρυσήμαντη ευρωπαϊκή ποικιλία Brent έφτασε ακόμα και τα 50,51 δολάρια το βαρέλι, ενώ και η κυριότερη βορειοαμερικανική ποικιλία, η West Texas, ξεπέρασε τα 50 δολάρια. Και οι δύο ποικιλίες στη συνέχεια υπέστησαν απώλειες και έπεσαν στη ζώνη των 49,5 δολαρίων ανά βαρέλι.
Τον Ιανουάριο οι τιμές είχαν πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας 12ετίας, κάτω από τα 30 δολάρια ανά βαρέλι, λόγω ανησυχιών για υπερπροσφορά που υπερέβαινε κατά πολύ τη ζήτηση στην παγκόσμια αγορά.
Ωστόσο, έκτοτε η τιμή έχει ανακάμψει κατά σχεδόν 90%, καθώς μία σειρά ταραχών έχει προκαλέσει προβλήματα στην παραγωγή. Στον Καναδά, οι καταστροφικές πυρκαγιές στην Αλμπέρτα μείωσαν την παραγωγή αργού κατά περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ανά ημέρα, ενώ επιθέσεις ανταρτών στο Δέλτα του Νίγηρα έχουν φέρει την ημερήσια παραγωγή της Νιγηρίας στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας 20ετίας.
Την ίδια στιγμή, το ασύμφορα υψηλό κόστος παραγωγής στις ΗΠΑ έχει οδηγήσει σε συνεχή ελάττωση της άντλησης πετρελαίου, Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε τη δημοσιότητα την Τετάρτη η αμερικανική υπηρεσία ενέργειας, η παραγωγή αργού στις ΗΠΑ μειώθηκε για 11η συναπτή εβδομάδα, πέφτοντας στα 8,77 εκατομμύρια βαρέλια ανά μέρα.
Το μεγάλο άγνωστο όμως είναι το τι θα επακολουθήσει, καθώς κανείς δεν γνωρίζει το κατά πόσον το ράλι των τελευταίων τεσσάρων μηνών θα αποδειχτεί μακρόβιο.
Η αύξηση της τιμής του βαρελιού μπορεί να ωθήσει τους αμερικανούς παραγωγούς να ενεργοποιήσουν εκ νέου εξέδρες άντλησης πετρελαίου που «νέκρωσαν» την εποχή των χαμηλών τιμών, ενώ παράλληλα και τα προβλήματα σε Καναδά και Νιγηρία δεν είναι μόνιμα. Όλα αυτά σημαίνουν πως η προσφορά μπορεί να αυξηθεί ξανά σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα.
Την ίδια στιγμή, εάν η αύξηση των τιμών του αργού μεταφραστεί και σε αύξηση της τιμής της βενζίνης, τότε μπορεί να υπάρξει πλήγμα και στην πλευρά της ζήτησης.
Στις ΗΠΑ, το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος στην αντλία έχει οδηγήσει σε αυξημένη χρήση των αυτοκινήτων από την αρχή του 2016, όμως τυχόν απότομες ανατιμήσεις μπορεί να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Οι αλλαγές μπορεί να προκαλέσουν ακόμα περισσότερο πόνο σε χώρες όπως η Ινδία, η Μαλαισία ή η Ινδονησία, όπου η χαμηλή τιμή του πετρελαίου έχει επιτρέψει στο κράτος να αποσύρει τις ιδιαίτερα ακριβές ενεργειακές επιδοτήσεις που προσέφερε.
Με τις αγορές αυτοκινήτων να αυξάνονται και την κρατική επιδότηση να λιγοστεύει, πολλοί οδηγοί στις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας μπορεί να υποστούν μεγάλες αυξήσεις στο κόστος των καυσίμων.
Facebook Comments