Οι «χρυσοτόκες όρνιθες» της αγοράς των «τεσσάρων και δύο τροχών»

Σάλτας Νίκος

Οι «χρυσοτόκες όρνιθες» της αγοράς των «τεσσάρων και δύο τροχών», ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα, τηλεοραση, live tv, live streaming, web tv

Αυξημένες κατά 12,9% εμφανίζονται οι συνολικές πωλήσεις των 190 μεγαλυτέρων (βάσει πωλήσεων) εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων αυτοκινήτων, αξεσουάρ, ελαστικών αυτοκινήτων και διτρόχων. Αυτό προκύπτει από έρευνα των NEW TIMES, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις αυτές αύξησαν τις συνολικές πωλήσεις τους από 3,5 δις. ευρώ το 2017 περίπου 4 δισ. ευρώ το 2018.

Παρά τη σημαντική πτώση της αγοράς «τεσσάρων» και «δύο τροχών» σε σχέση με τη χρονιά-ρεκόρ 2004, αυτή εξακολουθεί να αποσπά σημαντικό μερίδιο της εμπορικής δραστηριότητας της χώρας. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της (εν εξελίξει) έρευνας σε πάνω από 2.000 εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Σύμφωνα με αυτά οι κλάδοι που διαχειρίζονται τον μεγαλύτερο τζίρο των αμιγώς εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων (και όχι των βιομηχανικών)  είναι οι τομείς των Πετρελαιοειδών (πραγματοποιούν το 23,7% του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων του δείγματος), των σουπερμάρκετς (15,7%), των φαρμάκων-καλλυντικών (11,9%), των τροφίμων (8,1%) και στη συνέχεια των μεταφορικών μέσων και ανταλλακτικών (6,9%).  Με δύο λόγια η αγορά των «τεσσάρων και δύο τροχών» απέχει πολύ από το να καταστεί ο κλάδος που ήταν το 2004.

Σε ότι αφορά τα τελικά αποτελέσματα (κέρδη και ζημιές)  η εγχώρια αγορά εμπορίας επιβατικών αυτοκινήτων, αξεσουάρ, ανταλλακτικών και ελαστικών «έσπασε» στα δύο: από τη μια πλευρά οι κερδοφόρες επιχειρήσεις, οι οποίες επιδεικνύουν αξιοσημείωτη αντοχή, και από την άλλη οι ζημιογόνες που βυθίζονται σε ολοένα και πιο αρνητικά αποτελέσματα.

Συγκεκριμένα, από το δείγμα της πανελλαδικής έρευνας των NEW TIMES, η οποία βασίστηκε στις 190 μεγαλύτερες επιχειρήσεις, προκύπτει ότι:

* Οι 140 (περίπου 73,7%) εμφανίζουν κέρδη (ένα χρόνο πριν το αντίστοιχο ποσοστό των κερδοφόρων επιχειρήσεων ήταν 67,3%).  Πως εξελίχθηκε η συνολική τους κερδοφορία; Για να μπορέσουμε να κάνουμε τη σωστή σύγκριση αφαιρέσαμε τα αποτελέσματα της  Huyndai Hellas  ώστε τα μεγέθη να είναι συγκρίσιμα καθότι η συγκεκριμένη εταιρεία εμφάνισε πολύ υψηλού επιπέδου κέρδη το  2017. Έτσι, οι 139 κερδοφόρες  επιχειρήσεις αύξησαν κατά 15,2% τον συνολικό τζίρο τους, ο οποίος υπερέβη τα  3 δισ. ευρώ. Οι επιχειρήσεις αυτές αύξησαν τα συνολικά κέρδη τους κατά 2,8%  στο επίπεδο των 116 εκατ. ευρώ. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν συνολικά ίδια κεφάλαια 722 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις τους υπολογίζονται σε 1,4 δισ. ευρώ μία σχέση η οποία πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω.

* «Στη σκοτεινή πλευρά» της αγοράς – εκεί που συγκεντρώνονται οι ζημιογόνες επιχειρήσεις τα πράγματα εξελίχθησαν ακόμη πιο αρνητικά. Οι 50 ζημιογόνες επιχειρήσεις του δείγματος αύξησαν τις συνολικές πωλήσεις τους κατά 4,2%, γεγονός, όμως, που δεν τις βοήθησε να μειώσουν τις ζημιές τους. Αντιθέτως οι ζημιές τους αυξήθηκαν κατακόρυφα (κατά 135%) από 29 εκατ. ευρώ σχεδόν στα 69 εκατ. ευρώ. Στην πραγματικότητα 2-3 εταιρείες από αυτές που σημείωσαν ζημιές επηρέασαν με ιδιαίτερα αρνητικό τρόπο τη συνολική εικόνα αφού (μόνον μία εξ αυτών) εμφάνισε ζημιές της τάξης των 41 εκατ. ευρώ.

* Σύμφωνα με την έρευνα των NEW TIMES,  οι εταιρείες που κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων με τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών είναι οι: Σφακιανάκης (Suzuki), Kosmocar (Audi, Volkswagen, Skoda), Toyota Hellas, AIGLON ομίλου επιχειρήσεων Συγγελίδη (Citroen), Mercedes Benz Hellas, Θεοχαράκης (Nissan), BMW Hellas, Fiat Group, Σαρακάκη Αφοί (Honda, Mitsubishi, Volvo), Karenta, Opel Hellas, Ford Motor Hellas,  Σπανός BMW,  Teoren Motors (Renault), Μισελέν Ελαστικά, Volvo Car Hellas, Hyundai Hellas, Ιαπωνική, Μοτοδυναμική Α.Ε.,  FCA Capital Hellas (πρώην Fiat Credit),  Lancia Jeep Hellas, Robert Bosch AE, Goodyear Dunlop, Ισμαήλος Αντ. ΑΕ (Mercedes), ΠΟΛΙΣ Inchcape Athens, ΒΙΑΚΑΡ και Ελάστρακ ΑΕ.

 Η «χρυσή ομάδα»

Aς επιχειρήσουμε όμως μια παρουσίαση ορισμένων εκ των επιχειρήσεων που εμφάνισαν υψηλά κέρδη, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις παρουσίασαν και αύξηση σε σχέση με την περασμένη χρονιά.

  • Στην πρώτη θέση του καταλόγου των πλέον κερδοφόρων εταιρειών, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δημοιευμένα στοιχεία, βρέθηκε η Toyota Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Αρ. Αραβανή. Η επιχείρηση αύξησε τις πωλήσεις της κατά 18% για να φτάσει τα 213,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 41% για να διαμορφωθούν στα 17,3 εκατ. ευρώ. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η εταιρεία «τρέχει» με π[ολύ υψηλότερο ρυθμό από αυτόν των υπολοίπων εταιρειών του κλάδου.
  • Η επιχείρηση Kosmocar AE (αυτοκίνητα Audi, Volkswagen, Skoda, Bentley και μοτοσικλέτες Ducati)  αποτελεί μία από τις κορυφαίες εταιρείες του κλάδου. H επιχείρηση, που ανήκει στην οικογένεια Μανδύλα και διευθύνεται από τον κ. Αντώνιο Μαυριδόγλου αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 35% για να φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ. Επίσης τα κέρδη της κατά 116% για να φτάσει τα 1,4 εκατ. ευρώ.
  • H επιχείρηση Fiat Group Automobiles Hellas, η οποία διευθύνεται από τον κ. Γεώργιο Μπακόπουλο και αντιπροσωπεύει τα οχήματα Fiat και Alfa Romeo, εμφάνισε επίσης ιδιαίτερα θετική πορεία. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12% για να υπερβούν τα 120 εκατ. ευρώ το 2018. Τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης εμφάνισαν μεγάλη αύξηση (83%) για να φθάσουν τα 8,8 εκατ. ευρώ.
  • Η Mercedes Benz Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Ιωάννη Καλλίγερο, εμφάνισε αύξηση πωλήσεων (8%) στα 165,9 εκατ. ευρώ το 2018.  Τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης στην κυριολεξία απογειώθηκαν αυξήθηκαν από περίπου 1 εκατ. ευρώ το 2017 σε  σε 8,4 εκατ. ευρώ το 2018.
  • Η επιχείρηση Ιαπωνική Α.Ε., η οποία διευθύνεται από τον Δημ. Μαγόπουλο και δραστηριοποιείται στον τομέα της αποκλειστικής εισαγωγής και εμπορίου ανταλλακτικών, συσσωρευτών, χημικών και λιπαντικών αυτοκινήτων, συνέχισε την εξαιρετικά ανοδική πορεία της αφού αύξησε τον τζίρο της κατά 15% για να προσεγγίσει τα 56 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης αυξήθηκαν κατά 29% φθάνοντας τα 3,2 εκατ. ευρώ.
  • Η Hyundai Hellas, μέλος πλέον του πανίσχυρου ομίλου επιχειρήσεων Βασιλάκη (Aegan Airlines, Seat, Hertz κλπ) – η εταιρεία διευθύνεται από τον κ. Γεώργιο Βασιλάκη ενώ πρόεδρος του ΔΣ είναι ο κ. Παναγιώτης Δάβαρης – κατέγραψε μια εντυπωσιακή τροχιά αφού αύξησε κατά 35% τον τζίρο της στα 60,5 εκατ. ευρώ ενώ εμφάνισε κέρδη 5,8 εκατ. ευρώ.
  • H επιχείρηση Volvo Car Hellas ΑΕΒΕ, που διευθύνεται από τον κ. Νικόλαο Γιαννουσά κινήθηκε σε μια εξαιρετικά εντυπωσιακή τροχιά αφού αύξησε κατά 25% τον τζίρο της στα 60,7 εκατ. ευρώ. Η επιχείρηση άφησε τιζημιές του 2017 για να παρουσιάσει κέρδη 4,5 εκατ. ευρώ το 2018.
  • Η επιχείρηση ΤΕΟΡΕΝ ΜΟΤΟΡΣ Α.Ε. του ομίλου  επιχειρήσεων  Θεοχαράκη ακολούθησε σταθερά ανοδική πορεία. Εκπροσωπώντας τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault στην ελληνική αγορά, η επιχείρηση εμφάνισε αύξηση τζίρου 24% για να υπερβεί τα 73 εκατ. ευρώ και αύξηση κερδών 148% για να φθάσουν τα 4,3 εκατ. ευρώ το 2018.
  • Μία επιχείρηση από την αγορά των «δύο τροχών» βρέθηκε στην επόμενη θέση των πιο κερδοφόρων επιχειρήσεων του ευρύτερου τομέα. Πρόκειται για την επιχείρηση Γκοργκόλης Α.Ε. (SYM, Daytona, Quadro), η οποία αύξησε τις πωλήσεις κατά 24% για να προσεγγίσει τα 26 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη της κατά 79% για να προσεγγίσει τα 3,7 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αναγορεύθηκε και το 2017 – για μια ακόμη χρονιά – η πρώτη εταιρεία στον κλάδο των δικύκλων.
  • Στην επόμενη θέση του καταλόγου των πλέον κερδοφόρων εταιρειών βρέθηκε η BMW Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Karim Christian Haririan. H συγκεκριμένη εταιρεία αύξησε τις πωλήσεις της κατά 9% για να προσεγγίσει τα 140 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη της BMW Hellas αυξήθηκαν κατά 6,6% για να φθάσουν τα 4,7 εκατ. ευρώ.
  • Η Γ.Β.Γεωργακόπουλος, η μεγαλύτερη εταιρεία εισαγωγής, εμπορίας και διανομής ανταλλακτικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά, με εξαγωγική δραστηριότητα στον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων και την Κύπρο, συνέχισε την ανοδική της πορεία. Αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 6% στα 20,7 εκατ. ευρώ και τα καθαρά της κέρδη κατά 11% στα 3,2 εκατ. ευρώ.
  • H εταιρεία Opel Hellas, που πλέον διευθύνεται από τον κ. Λεωνίδα Μισαλάκη και η οποία εισάγει και εμπορεύεται τα αυτοκίνητα Opel, αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 2% φθάνοντας τα 95,8 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη της εμφάνισαν αύξηση 513% και έφθασαν τα 3,2 εκατ. ευρώ.
  • Η επιχείρηση ΒΙΑΚΑΡ Α.Ε., η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα εμπορίας ανταλλακτικών και διευθύνεται από τον κ. Ιάκωβο Τζανιδάκη, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 18% φθάνοντας τα 33 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της κατά 26% για να φθάσει τα 2,8 εκατ. ευρώ.
  • Η Ford Motor Hellas,  που διευθύνεται από τον κ. Νικόλαο Νοταρά, αύξησε τον κύκλο εργασιών της από 83,4 εκατ. ευρώ το 2017 σε 91,8 εκατ. ευρώ το 2018. Αντιστοίθχως τα καθαρά της κέρδη διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 2,8 εκατ. ευρώ.
  • Στη «χρυσή ομάδα» των πιο κερδοφόρων επιχειρήσεων συμπεριλαμβάνεται η FCA Capital Hellas (πρώην Fiat Credit Hellas), που διευθύνεται από τον κ. Giacomo Carelli και η οποία εμφάνισε 53 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών και 2,4 εκατ. ευρώ κέρδη.
  • Η επιχείρηση Robert Bosch AE, που διευθύνεται από τον κ. Ιωάννη Κάπρα συνέχισε να κινείται σε σταθερά ανοδική τροχιά καθότι αύξησε τον τζίρο της κατά 12% στα 43,2 εκατ. ευρώ και τα κέρδη της κατά 15% στα 1,9 εκατ. ευρώ.
  • Η επιχείρηση ΜΙΣΕΛΕΝ Ελαστικά, που διευθύνεται από τον κ. Αναστάσιο Πηγαδιώτη, ήταν επίσης μία από τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του τομέα με κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ και τζίρο 66,1 εκατ. ευρώ.
  • Πάνω από 1 εκατ. ευρώ προ φόρων κέρδη εμφάνισαν οι εταιρείες Λιακόπουλος Γ. Α.Ε.,ΕΛΑΣΤΡΑΚ, Μοτοδυναμική, MotoTrend AE ΠΙΑΤΖΙΟ ΕΛΛΑΣ και  Auto Linea και Θεοχαράκης Νικ. Ι. Α.Ε. (Nissan). Σημαντικές επιδόσεις επίσης παρουσίασαν οι εταιρείες Goodyear,  Δ. Στεργίδης, Θεοχαράκης Νικ. ΑΕ, Σπανός ΑΕ (BMW) και  Autoplus.

Τον Ιανουάριο του 2020 στις 15 πρώτες θέσεις του καταλόγου των μαρκών με τις περισσότερες ταξινομήσεις στην ελληνική αγορά βρέθηκαν οι εταιρείες Toyota, Peugeot, Volkswagen, Hyundai, Nissan, Suzuki, Citroen, Opel, KIA Motors Ford, Audi, BMW, Mercedes, Renault, Skoda και Ford. Οι συγκεκριμένες μάρκες διέθεσαν το 87,84% του συνολικού αριθμού οχημάτων των 33  μαρκών που διαθέτουν στην εγχώρια αγορά. Ενδιαφέρον ωστόσο εμφανίζει ένα στοιχείο που αφορά τη σύγκριση των πωλήσεων των διαφόρων μαρκών αυτοκινήτων για ολόκληρο το 2019. Μεταξύ των σημαντικότερων αυτοκινητοβιομηχανιών οι οποίες το 2019 σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις πωλήσεων περιλαμβάνονται και οι: Mazda (16.100%), Land Rover (74,3%), Mitsubishi (72,9%),  Audi (51%), Dacia (38,9%), Hyundai (38,4%), Citroen (29,3%), Mercedes (19,5%), BMW (18,5%), Seat (17,8%),  Peugeot (17,4%), Kia Motors (13,6%) Skoda (10,7%) και  Suzuki (10,1%).