Η εικονική εγγύτητα
Η εικονική εγγύτητα
Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε με την παραπάνω θέση. Όμως στις μέρες που διάγουμε το βίο μας (τα τελευταία 25 έτη) υπάρχει μια τρίτη παρουσία, η «εικονική εγγύτητα» που είναι καθολικά και μόνιμα διαθέσιμη χάρη στο ηλεκτρονικό δίκτυο και η οποία διαταράσσει οριστικά την ισορροπία μετατρέποντάς την σε μονόπλευρη ισορροπία υπέρ της απόστασης, της απομάκρυνσης και της φαντασίας και εις βάρος της προσέγγισης και της σταθερότητας.
Αναδύεται ένα ερώτημα:
Η κατάσταση αυτή φαίνεται ότι προετοιμάζει τον τελικό διχασμό μεταξύ «φυσικής» και «πνευματικής» απομάκρυνσης. Μπορούμε να συνηγορήσουμε σε αυτό. Νομίζω ότι με τα υπάρχοντα δεδομένα βλέπουμε ότι η πρώτη δεν αποτελεί προϋπόθεση της δεύτερης.
Η «εικονική εγγύτητα» έχει σήμερα τη δική της «υλική» βάση υψηλής τεχνολογίας , η οποία είναι απείρως ευρύτερη, πιο ευέλικτη, πιο ποικιλότροπη, ελκυστική και περιπετειώδης από κάθε διάταξη υλικών σωμάτων.
Αποτέλεσμα αυτής της «νέας πραγματικότητας» είναι ότι η φυσική εγγύτητα έχει πολύ λιγότερες πιθανότητες από το παρελθόν, πρόσφατο και απώτερο, να επηρεάσει την πνευματική απομάκρυνση…
Ταυτόχρονα η «εικονική εγγύτητα» διαμορφώνει και την «εικονική απόσταση». Αποτελούν και οι δύο τις όψεις του ίδιου νομίσματος. Αν προσεκτικά σκεφθούμε θα αντιληφθούμε ότι η «εικονική απόσταση» προκαλεί την αναστολή, ίσως και την ακύρωση , κάθε στοιχείου που μετατρέπει την γεωγραφική – τοπική κοντινότητα σε εγγύτητα. Καταργεί στην ουσία τον χώρο . Τον ενοποιεί σε ένα μεγάλο ηλεκτρονικό χωριό στο οποίο η εγγύτητα δεν απαιτεί πλέον φυσική κοντινότητα, αλλά και η φυσική κοντινότητα δεν καθορίζει την εγγύτητα , όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Μπάουμαν[2].
Έτσι γινόμαστε μάρτυρες της προέλασης της εικονικής εγγύτητας η οποία καθιστά τις ανθρώπινες συνδέσεις συχνότερες και πιο ρηχές αλλά ταυτόχρονα εντονότερες και πιο σύντομες. Οι επαφές , συνεχίζει ο Μπάουμαν, χρειάζονται λιγότερο χρόνο και προσπάθεια για να συναφθούν και να διαλυθούν. Η απόσταση δεν αποτελεί εμπόδιο στο να ερχόμαστε σε επαφή- αλλά και το να ερχόμαστε σε επαφή δεν αποτελεί εμπόδιο στο να μείνουμε απομακρυσμένοι.
Ο διαχωρισμός επικοινωνίας και σχέσης ίσως και να είναι το σημαντικότερο επίτευγμα της εικονικής εγγύτητας.
Προσοχή. Ακούστε μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση με τα λόγια ενός μεγάλου ποιητή της νεωτερικότητας:
….but who meets again?
meeting is for strangers
meeting is for those who do not know each other…..
Είναι η φωνή του T.S.Eliot που δίνει με απόλυτη σαφήνεια , με το μεστό ποιητικό του λόγο, την εικόνα της ανθρώπινης συμπαρουσίας , στα έτη της νεωτερικότητας. Σε πλήρη αντίθεση με την «πραγματικότητα» που επιβάλει η εικονική πραγματικότητα ( η οποία θεσμοποιεί έξω από εμάς ορισμένους τρόπους δράσης και ορισμένες γνώμες, που δεν εξαρτώνται από κάθε επιμέρους ατομική βούληση) η νεωτερική πραγματικότητα προσδιορίζει τη συμπαρουσία όχι μόνο ως φυσική αλλά και οικεία με την έννοια της πεποίθησης ότι το έτερο είναι γνωστό , συμμετέχει από κοινού σε ένα κοσμοείδωλο και σε μια πορεία ανέλιξης όπου το μακροχρόνιο και το στρατηγικό αποτελούν εκ των ον ουκ άνευ της υπαρξιακής πορείας. Η προσωπική και άμεση , πρόσωπο με πρόσωπο, εγγύτητα περιορίζεται καθοριστικά από τη βαθύτερη , εσώτερη γνώση και αναγνώριση του άλλου.
Θα ήταν ανόητο και ανεύθυνο , σημειώνει πάλι ο Μπάουμαν, να κατηγορήσουμε την ηλεκτρονική τεχνολογία για την αργή αλλά σταθερή ύφεση της προσωπικής , πολυσχιδούς και πολυδιάστατης συνεχούς εγγύτητας. Ωστόσο, η εικονική εγγύτητα έχει πλεονεκτήματα που στη σύγχρονη μετανεωτερική εποχή δεν μπορούν να προσφερθούν από τη φυσική εγγύτητα.
Ο μοναχικός άνθρωπος μέσα σε ένα κλειστό ιδιωτικό διαμέρισμα , με ένα κινητό στο χέρι , μπορεί να αισθανθεί πολύ ασφαλέστερος και χωρίς να διακινδυνεύει από το να βρίσκεται σε κοινό χώρο μιας φυσικής συμπαρουσίας. Όμως αυτή η δήθεν ασφάλεια σε μια περίοδο υψηλής διακινδύνευσης, όπως έχει καθοριστεί να λέγεται η εποχή μας, αποτελεί την αρχή (και το τέλος;) του σύγχρονου μεταμοντέρνου κατακερματισμένου ατόμου .
[1] John Urry, “Mobility and proximity” , Sociology (Μάιος 2002 σ.255-274).
[2] Ζ. Μπάουμαν, Ρευστή Αγάπη, ΕΣΤΙΑ 2006.
Facebook Comments