Αίρεται το τραπεζικό και φορολογικό απόρρητο για τους κακοπληρωτές
Τέσσερις μεγάλες αλλαγές αναδεικνύονται από το τελευταίο κείμενο του νομοσχεδίου
Τέσσερις μεγάλες αλλαγές αναδεικνύονται από το τελευταίο κείμενο του νομοσχεδίου
Τέσσερις μεγάλες αλλαγές αναδεικνύονται από το τελευταίο κείμενο του νομοσχεδίου, που είδε το φως της δημοσιότητας για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων.
Γενικεύεται η προστασία των τραπεζικών στελεχών για διαγραφές ληξιπρόθεσμων επιχειρηματικών δανείων -ακόμη και για διμερείς συμβάσεις ανάμεσα σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες- αίρεται το τραπεζικό και φορολογικό απόρρητο για τον εντοπισμό πλούσιων ιδιοκτητών με χρεοκοπημένες εταιρείες, προβλέπεται «κούρεμα» έως και 70% στις οφειλές προς το Δημόσιο και απαιτούνται δικαιολογητικά που παραπέμπουν σε περιουσολόγιο.
Τo άρθρο 17
Ειδικότερα, και σύμφωνα με το τελευταίο κείμενο του σχεδίου νόμου που κυκλοφορεί, και συγκεκριμένα το άρθρο 17, προβλέπεται η γενίκευση της νομικής προστασίας των τραπεζικών στελεχών που χειρίζονται υποθέσεις ρυθμίσεων δανείων επιχειρήσεων. Στα προηγούμενα σχέδια νόμου, με ημερομηνία πριν από τον Φεβρουάριο το ακαταδίωκτο οριζόταν για τα πρόσωπα εκείνα που χειρίζονται αναδιαρθρώσεις επιχειρηματικών οφειλών μόνο στο πλαίσιο της υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Το πρόσφατο νομοσχέδιο επεκτείνει τη νομική προστασία των προσώπων αυτών και για διαγραφές χρεών στο πλαίσιο του πτωχευτικού νόμου αλλά ακόμη και στη βάση διμερούς συμφωνίας μεταξύ τράπεζας και οφειλέτη. Με πιο απλά λόγια στην περίπτωση που ένας επιχειρηματίας με ληξιπρόθεσμα δάνεια έλθει σε διαπραγμάτευση με τράπεζα και συμφωνηθεί κούρεμα δανείων ή άλλου είδους ευνοϊκή ρύθμιση, τότε τα στελέχη του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος δεν θα διώκονται για πράξεις ή παραλείψεις τους. Το άρθρο 17 προσφέρει το ακαταδίωκτο και για τη μεταβίβαση δανειακών χαρτοφυλακίων σε funds.
Διατάξεις
Οι συγκεκριμένες διατάξεις του έχουν ως εξής: «Όσοι από τον νόμο ή από δικαιοπραξία έχουν την επιμέλεια ή με οποιοδήποτε τρόπο διαχείριση περιουσίας πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος (ολική ή μερική ή μόνο για ορισμένη πράξη) δεν υπέχουν ποινική και αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις τις οποίες τέλεσαν για την εξυπηρέτηση της αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών κατά τα οριζόμενα στον Πτωχευτικό Κώδικα ή στον (νόμο ΟCW- εξωδικαστικός μηχανισμός) ή στα άρθρα 2 και 3 Ν. 4354/2015 (σ.σ. πλαίσιο για funds) ή βάσει διμερούς συμφωνίας μεταξύ πιστωτικού ιδρύματος και οφειλέτη, εφόσον αυτές ήταν σύμφωνες με τις προβλεπόμενες στους ανωτέρω νόμους και τις σχετικές εγκυκλίους διαδικασίες, τα οριζόμενα στους εσωτερικούς κανονισμούς και τα καταστατικά των νομικών προσώπων που εκπροσωπούσαν και συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
1 Οι πράξεις ή παραλείψεις τελούνται με σκοπό είτε την είσπραξη μέρους τουλάχιστον της απαίτησης είτε, αν πρόκειται για επιχειρηματικά δάνεια, τη συνέχιση της δραστηριότητας επιχείρησης με βάση συμφωνία εξυγίανσης ή σχέδιο αναδιοργάνωσης και διάσωσης αυτής και αποβλέπουν μέσω αυτής, στην εξασφάλιση είσπραξης τουλάχιστον μέρους της απαίτησης.
2 Δεν έχουν παραβιαστεί οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος και
3 Υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε πιστωτικού και χρηματοδοτικού ιδρύματος, που κρίνουν αιτιολογημένα ότι προβλέπεται ανέφικτη η είσπραξη του συνόλου της απαίτησης».
Ανάλογη προστασία δίνεται επίσης και σε στελέχη του Δημοσίου, των δήμων και των νομικών προσώπων Δημοσίου Δικαίου που χειρίζονται υποθέσεις αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού και του πτωχευτικού νόμου.
Απαιτήσεις
Σχετικά με τις διαγραφές των επιχειρηματικών οφειλών προς το Δημόσιο, το τελευταίο νομοσχέδιο περιγράφει ότι από τις απαιτήσεις του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων προαφαιρείται 60% των απαιτήσεων που έχουν προκύψει από τον καταλογισμό αυτοτελών προστίμων και 40% απαιτήσεων από τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Η αφαίρεση αυτών των ποσοστών δεν επιτρέπεται να οδηγεί σε απομείωση της απαίτησης του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων που να ξεπερνά το 30% της αρχικής συνολικής απαίτησης.
Με άλλη διάταξη ορίζεται ότι η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού σημαίνει πως ο οφειλέτης δίνει το δικαίωμα στους συμμετέχοντες στις διαπραγματεύσεις πιστωτές την επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων του. Αυτό συνεπάγεται την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων και του φορολογικού απορρήτου.
Ταυτόχρονα τα έγγραφα που απαιτείται να προσκομίσει ο οφειλέτης εμπλουτίζονται με περισσότερα. Ένα από αυτά είναι το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες.
Ακαταδίωκτο
Στην περίπτωση που ένας επιχειρηματίας με ληξιπρόθεσμα δάνεια έλθει σε διαπραγμάτευση με τράπεζα και συμφωνηθεί «κούρεμα» δανείων ή άλλου είδους ευνοϊκή ρύθμιση, τότε τα στελέχη του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος δεν θα διώκονται για πράξεις ή παραλείψεις τους. Το άρθρο 17 προσφέρει το ακαταδίωκτο και για τη μεταβίβαση δανειακών χαρτοφυλακίων σε funds.
Facebook Comments