Γιατί η μείωση του ΦΠΑ στον καφέ δεν θα περάσει στους καταναλωτές
Πρόκειται για ένα μέτρο ενίσχυσης των επιχειρήσεων της εστίασης
Πρόκειται για ένα μέτρο ενίσχυσης των επιχειρήσεων της εστίασης
Τις εντυπώσεις ότι η μείωση του ΦΠΑ στον καφέ – από το 24% στο 13% – που έθεσε από σήμερα, Δευτέρα, σε ισχύ η κυβέρνηση, θα περάσει και στους καταναλωτές διαλύει ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Island, κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος.
Ειδικότερα, μιλώντας σε MarketNews.gr και DailyPost.gr, ο επικεφαλής της αλυσίδας, που «μετρά» περίπου 4.500 εργαζόμενους, ξεκαθαρίζει πως πρόκειται για ένα μέτρο ενίσχυσης των επιχειρήσεων της εστίασης. «Με τη μείωση του φόρου θα μπορέσουμε να συντηρήσουμε τις θέσεις εργασίας, που έχουμε σήμερα. Πρόκειται, δηλαδή, για μία ελάφρυνση, που θα επιτρέψει στους επιχειρηματίες τα χρήματα, που του δίνει ο καταναλωτής, να μην πάνε στο κράτος, αλλά να δοθούν στους εργαζόμενους», τονίζει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Εάν θα ισχύσει έως τέλη Οκτωβρίου, όπως λέγεται, τι θα κάνουμε τον Νοέμβριο; Θα μειώσουμε τώρα τις τιμές, για να τις αυξήσουμε ξανά τότε; Δεν γίνεται να παίζουμε με τους καταναλωτές. Θα σώσουμε τον Έλληνα καταναλωτή εάν αγοράζει το ρόφημα 0,05 ευρώ λιγότερο; Αυτό το ποσό, όμως, εάν το πολλαπλασιάσεις στην ημέρα είναι ο μισθός ενός εργαζόμενου. Η απόφασή μας τη δεδομένη στιγμή είναι να κάνουμε το αυτονόητο: να προσπαθήσουμε, δηλαδή, να κρατήσουμε τις επιχειρήσεις μας όρθιες». Υπενθυμίζεται πως, εκτός από τον καφέ, η έκπτωση στον ΦΠΑ ισχύει, επίσης και στα εξής προϊόντα και υπηρεσίες:
«Βαρίδι» ο ΕΦΚ
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι αλυσίδες εστίασης δεν μπορούν να συζητήσουν το ενδεχόμενο μείωσης των τιμών στον καφέ και για ακόμη έναν λόγο: εξακολουθεί να υφίσταται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ).
Ο επίμαχος φόρος, που επιβλήθηκε το 2017 στον καφέ, αποτελεί ευρωπαική πρωτοτυπία, καθώς καμία άλλη χώρα – με εξαίρεση, ίσως, τη Γερμανία, που, θέσπισε νόμο πριν από 90 χρόνια, ο οποίος, όμως, έφερε συντεχνιακά χαρακτηριστικά – δεν επιβαρύνει τον καφέ στην εισαγωγή του. «Δεν είναι δυνατόν ο καφές να αντιμετωπίζεται όπως το τσιγάρο ή το αλκοόλ. Ο ΕΦΚ είναι παράλογος, αντιαναπτυξιακός και παράλογος. Στην περίπτωση, ωστόσο, που συνεχιστεί, ας γίνει με μία λογική, που θα επιδοτεί τη μεταποίηση», σημειώνει και συνεχίζει: «Εισάγουμε από τρίτες χώρες – δεν ευδοκιμεί ο καφές στην Ευρώπη – άρα έχουμε δύο επιλογές: ή να τον πάρουμε έτοιμο, ψημένο, στην τελική του μορφή ή ακατέργαστο και να κάνουμε εμείς την επεξεργασία. Τι θα γίνει, όμως, με το προσωπικό, που εργάζεται στα εργοστάσια, εάν οι Έλληνες καφεκόπτες επιλέξουν να εισάγουν έτοιμο τον καφέ; Εάν μείνει, λοιπόν, ο ΕΦΚ ας υπάρξει κάποια επιβράβευση για τον Έλληνα μεταποιητή».
Πέρα από τον ΕΦΚ, η κατάργηση του οποίου αποτελεί πάγιο αίτημα όσων δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ο κ. Κωνσταντινόπουλος θέτει εκ νέου και το ζήτημα των ασφαλιστικών εισφορών. «Εάν εμένα μου κοστίζει ένας εργαζόμενος 10 ευρώ και εκείνος πηγαίνει στην οικογένειά τους τα έξι ευρώ, που είναι τα υπόλοιπα; Πηγαίνουν στο κράτος. Είναι, όμως, λογικό αυτό; Μήπως είναι προτιμότερο εγώ να συνεχίσω να πληρώνω 10 ευρώ, αλλά ο εργαζόμενος να παίρνει περισσότερα, ώστε να ανέβει το βιοτικό του επίπεδο, να ενισχυθεί η αγοραστική του δύναμη και, άρα, να λειτουργήσει πιο σωστά η κυκλική οικονομία; Σήμερα τρέμουμε να δώσουμε μπόνους σε έναν εργαζόμενο», τονίζει.
Κοστοβόρο το delivery
Πτώση ακόμη και 70% είδε η Coffee Island στον τζίρο των καταστημάτων της το δίμηνο της καραντίνας. «Τουλάχιστον καταφέραμε να διατηρήσουμε σε λειτουργία το δίκτυό μας», σχολιάζει και καταλήγει: «Δούλεψε το take away και το delivery, που, όμως, είναι εξαιρετικά κοστοβόρο σαν υπηρεσία. Παρέχεται στον καταναλωτή δωρεάν, εάν, όμως, λάβετε υπόψη ότι για τις παραγγελίες μεσολαβεί ένας aggregator, ένα e-food ή κάτι άλλο, που σου ‘κρατάει’ ένα 8% με 12%, καταλαβαίνετε ότι το συγκεκριμένο ποσό ανά παραγγελία έρχεται να προστεθεί στον ΕΦΚ, στον ΦΠΑ, οπότε όλο αυτό δεν βγαίνει».
Facebook Comments